Test Custom Title
Sökmarknadsföring Google Adwords
Grunderna i Sökmarknadsföring
  • Posted:
  • 5 juni, 2014

Hur Adwords fungerar och hur du skapar effektiv sökmarknadsföring

 

Google Adwords är ett media som fungerar som ett grafiskt gränssnitt och är till för annonsering genom sponsrade länkar i Googles sökmotor och anslutna till denna. Adwords fungerar även som ett auktionssystem för alla annonser, och när någon ger en sökning på Google sökmotor så visas dessa annonser efter de valda sökorden och sorteras i en rangordning efter många faktorer. En av dessa faktorer är budpriset som är satt på annonserna.

Google Adwords anses idag vara det mest effektiva sättet att bedriva en lyckad sökmarknadsföring, och med hänsyn till att Google sökmotor star för en marknadsandel av over 70 procent av alla sökningar på Internet så borde detta vara ett relevant och effektivt verktyg. På senare tid har det skett en del förändringar i hur Adwords fungerar, och detta skedde den 1 juli 2015 då Google Adwords införde uppdaterade URL, vilket är en positiv effekt som ger användaren mera och lättillgängligare information om antalet klick och var de kommer ifrån samt ett användarvänligare gränssnitt vid annonsering och uppdatering av annonser.

 

Detta kan du styra vid annonsering och sökmarknadsföring i Adwords

 

När du skapar annonser i Google Adwords så är det viktigt för din sökmarknadsföring att den blir så effektiv som möjligt på det plan och inom det område du avser. Detta har Adwords tänkt på och här finns det en rad funktioner som du kan styra gällande din annonsering så att du har en bra koll på vilka som får ta del av din information. Det första du kan välja är det geografiska område som din annons ska visas i, och i ett andra steg så kan du även kontrollera vilka sökningar som annonsen ska ge utslag på och visas i.

Du kan även forma hur dina annonser ska se ut, och givetvis vilka sidor som dessa ska länka till. När detta är klart så finns det ytterligare funktioner som medför att du har full kontroll på vilka av Google Adwords-anslutna sidor som dessa ska visas på. Som sista funktion så finns det en effektiv kontroll där du kan styra vad du är beredd att betala för varje klick, vilket gör det möjligt för dig att totalt styra vad du är beredd att betala för din totala sökmarknadsföring via Google Adwords.

Hur du skriver en annons anpassad för sökmarknadsföring i Adwords

 

De regler som finns när det gäller annonsering på Google Adwords är enkla. Det som gäller vid annonsering är en titel på max. 25 tecken, en beskrivande text på max 70 tecken samt en visningsadress på upp till 35 tecken. Egentligen så kan du skriva precis vad du vill i din annons, men för att göra den funktionell och kostnadseffektiv så måste det finnas ett tydligt samband mellan din annons, ditt valda sökord som ska visa den och den landningssida som den hänvisar till. Om detta inte finns så kan effekten antingen bli att Google inte visar din annons eller att priset kommer att bli för högt per klick för att vara kostnadseffektivt.

Det svåra i Adwords och effektiv sökmarknadsföring är inte att skriva en annons. Det svåra är att författa en annons som kommer att bli relevant både i läsarens och i sökmotorns ögon. Det är här den delen av content writing som kallas copy writing, (säljande texter), kommer in. Detta är ett alldeles speciellt område inom content writing som innebär små texter med en s.k. ”call to action” som konverterar läsare till betalande kunder. Med kunskapen om detta så kan du producera effektiva och fungerande annonser i Google Adwords. Många tycker dock att detta är ett svårt kapitel, och väljer därför att anlita en konsult gällande sökmarknadsföring som är certifierad i Adwords. Finns inte tiden det tar att sätta sig in i alla de funktioner och faktorer som påverkar effektiv annonsering i Adwords, så kan detta visa sig vara ett kostnadseffektivt val.

 


Related Post
About Author: