Static Page
Sökoptimering Beståndsdelar
Grunderna i Onpage-Sökoptimering
  • Posted:
  • 5 juni, 2014

Grunderna i Onpage-sökoptimering

 

Sökmotoroptimering on page innebär den sökoptimering som sker direkt på den tilltänkta webbsidan som vill synas högre upp på sökmotorer bland resultatet. Om man är lite kunnig inom området kan man göra sökmotoroptimering on page själv. Detta kräver nämligen ingen kunskap om html-koder och dataprogrammering, även om det givetvis är en fördel. Det finns olika sätt att sökmotoroptimera på ens egna hemsida. Det vanligaste är att man lyfter fram de sökord man vill att de potentiella kunderna ska hitta. Dessa kallas nyckelord och om man använder dem tidigt i texten ett flertal gånger kommer även ett flertal sökmotorer att ranka sidan som aktuell.

Man bör inte använda sökord som inte är relevanta för det man erbjuder, då man i slutändan inte vinner på detta utan tvärtom får en lägre pålitlighetsgrad från diverse sökmotorer. Du bör alltså se till att de sökord du använder dig av är relevanta till de tjänster eller produkter som du säljer. Att exempelvis använda sig av ”katt” som sökord när du säljer bilar är inte ett relevant sökord även om det är en populär sökning som genererar en bred publik. Eftersom kunden då inte är intresserad av bilar för tillfället utan av katter kommer den snabbt klicka sig vidare och du kommer inte att dra någon nytta av det sökordet i slutändan.

Om du istället använder dig av sökordet ”klockor” när du säljer bijouterier är det en mer fördelaktig lösning både för dig och kunden. Då kan kunden se de klockor du har som eventuellt kan passa in med deras smak samtidigt som de kan ta del av ditt andra utbud.

Det är en fördel att använda sig av ett flertal sökord, men det är bara till din och kundens nackdel att använda dig av irrelevanta sökord. Om du inte har en väletablerad sida kan du starta ett samarbete med ett flertal andra sidor för att skapa ett länkbygge. Detta höjer din s.k. ”trust rate” och sökmotorer kommer att se dig som mer pålitlig, D.v.s. hur många andra sidor som länkar till dig och vilka sidor som du istället länkar till.

Det är svårare idag att sökoptimera än det var när sökmotorerna först uppkom. Därav kan det vara bra att anlita en webbyrå som har duktiga SEO-konsulter som sköter detta åt en. Faktum är att internet är en global, ständigt växande verksamhet och att de företag som syns på internet har betydligt högre årsomsättning än de företag som ännu inte har tagit steget. Idag arbetar många webbyråer provisionsbaserat och du betalar enbart för de dagar och för de timmar som du ligger bland toppresultaten.

Att nå ut till en bred publik med hjälp av SEO är fördelaktigt då halva arbetet redan är gjort. De kunder som söker efter dina produkter är redan intresserade och du behöver bara se till att de hittar dig samt erbjuda produkterna på ett professionellt och inbjudande sätt som slår ut dina konkurrenter. Detta kan vara lättare sagt än gjort. Faktum är dock att de företag som använder sig av SEO är generellt sett mycket nöjda.

 

 


Related Post
About Author: